اسطوره‌سازی رسانه‌ای

اسطوره‌سازی رسانه‌ای

۱۲ دی ماه سال ۱۳۷۵ واقعه‌ای تکان‌دهنده و دلخراش در خیابان گاندی تهران رخ داد که طی آن دو جوان (شاهرخ و سمیه) که درگیر یک رابطه عاطفی خارج از عرف شده بودند جهت برملا نشدن راز خود در یک تصمیم شتابزده و وحشتناک، خواهر و برادر کوچکتر خود را به قتل رساندند.

خبر دروغین: پدیده‌ای قدیمی در جامه‌ای نو

خبر دروغین: پدیده‌ای قدیمی در جامه‌ای نو

انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در سال جاری به یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ معاصر بدل شده است. این انتخابات از زوایای مختلفی در طول سال‌های آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت. کارزاری بی‌سابقه با چهره‌هایی غیرمعمول که با نتیجه‌ای شگفت‌انگیز و غیرمنتظره پایان یافت و اکنون جهان را در مقابل چشم‌اندازی مه‌آلود قرار داده است.

ادامه مطلب ...
روش‌های تحریف حقایق در رسانه ها

روش‌های تحریف حقایق در رسانه ها

اگرچه هر دروغی تلاشی برای فریب است، اما هر طرح فریبی الزاماً در حیطه ی دروغ نمی گنجد. چنانکه اگر کسی به جای ذکر ارائه ی عدد دقیق کشته شدگان یک حادثه، عامداً و در غیر مواردی که دسترسی به آمار دقیق وجود ندارد، حاصل جمع افراد کشته و زخمی را یکجا ارائه دهد، هر چند رقم مذکور مصداق فریب خواهد بود اما مسلماً غلط و دروغ نیست.

ادامه مطلب ...
ff

سلامدفتر مطالعات و  برنامه ریزی رسانه cjt