روزنامه نگاری سبک زندگی

روزنامه نگاری سبک زندگی



صفحه «سبک زندگی» سال ۱۹۷۰ در روزنامه های آمریکایی نمایان شد، در واقع این سبک برداشتی توسعه یافته از صفحه زنان روزنامه ها بود. علی رغم شناخت معنای صفحه «سبک زندگی»، با این حال بیشتر تعاریف روزنامه ها از این مفهوم همچنان در حال دگرگونی می باشد به طوری که سردبیران آن را به عنوان چیزی که خوانندگان می خوانند (و چیزی که تبلیغ کنندگان حمایت می کنند) می شناسند.

در بعضی از نشریات، صفحات سبک زندگی را می توان به عنوان صفحه تفریحی یا صفحه ستاره محور شناخت – چنین تغییراتی در ماهیت صفحه زنان یا صفحه اجتماعی ، تمرکز بر رفتار تروتمندان و متنفذین ندارد. صفحات سبک زندگی گاهی جداگانه و گاهی دسته بندی شده به عنوان بخشی از صفحات اصلی ثبت می-شود، به هر حال گاهی این صفحات شامل فهرست هیئت تحریریه نمی شود، علی رغم آن دیدن اینکه چگونه ساختار روزنامه با بررسی فهرست ها در «کتاب سال ناشر و سردبیر» تغییر کرده است، آموزنده است.در میانه دهه سال ۱۹۷۶، بعضی تغییرات در ماهیت صفحه «سبک زندگی» تعریف شد. از بین ۱۳۲۵ روزنامه تنها ۴۸ روزنامه دارای صفحه سردبیر و صفحه سبک زندگی می باشد که در حقیقت در نه صفحه (سه روزنامه به عنوان سبک زندگی و پنج روزنامه به عنوان زندگی/سبک) مشاهده می شود. با این وجود، در طول همین سال، ۷۰۶ سردبیربخش اجتماعی و ۷۵۸ سردبیر زن ثبت شده بود.

این شاخصه ها بیانگر این است که تغییر و دگرگونی با ساختارهای قدیمی شروع شده است، همانطور که نام گروهی از سردبیران جدید نظیر ویوا، اٍسکن، تودی، پیپل، اکسنت و استایل نشان می دهد که انقلابی در صفحه سبک زندگی در روزنامه ها بوجود آمده است. با این حال لیست  سردبیران و ناشران روزنامه های ۳۰ سال اخیر در ۲۰۰۶، نشان می دهد که این تغییرات به هیچ وجه انقلاب نیست. اگرچه نگاه تاریخی نشاندهنده این است که بخش های سبک زندگی در صفحات زنان و اجتماعی تعبیه شده است، این تنها در کلان شهرها یا شهرهای نزدیک به این مناطق واقعیت دارد. برای مثال سال ۲۰۰۶، تنها ۱۵۲ روزنامه از ۱۲۴۵ روزنامه دارای عنوان سردبیری بخش «سبک زندگی» و همچنین ۴۲ روزنامه به عنوان سردبیران «سبک زندگی» ثبت شده است. ۱۰ روزنامه دیگر به عنوان سردبیران بخش «زندگی» و ۱۷ روزنامه به عنوان سردبیران بخش «سبک» ثبت شده است، سردبیران بخش زنان واجتماعی یک کاهش واقعی را نشان می دهند، با این حال تعداد آنها به  ۲۶۵ نفر می رسد. بازگشت دهه تغییر برای بیشتر روزنامه ها در آستانه قرن جدید رخ داد و نیز تعداد مقالات سردبیران از ۴۸ در سال ۱۹۷۶ به ۴۱۳ در ۲۰۰۶ تغییر یافته است، با این وجود هنوز بیش از ۶۹۱ سردبیری بخش زنان و جامعه در سال ۱۹۷۶ ثبت نشده است.

اصول

به استثنای بعضی از صفحات سبک زندگی، فناوری و سرگرمی ، ساختار اصلی روزنامه ها را بیش از یک قرن به خودش اختصاص داده بود. عموماً روزنامه شهری حوزه و صفحات مجزایی برای اخبار، ورزش، افکار عمومی و بازار دارد. دیگر مطالب در سراسر صفحات مختلف منتشر می شود و اخیراً صفحات با « عنوان خاص» مرسوم شده است. بعضی از تغییرات، نظیر علاقه زیاد به مطالب سرگرمی و سبک زندگی و به همان نسبت کاهش اخبار مهم اجتماعی و محلی اخیراً اتفاق افتاده است. به طوری که ازبخش های هیئت تحریریه مشخص است که هر یک از این بخش ها از گروهی هیئت تحریریه و سردبیری تشکیل شده است که به خلق و ارائه مطالب برای مخاطبین مختلف خوانندگان روزنامه می پردازند. هر صفحه ای به وسیله آگهی های مرتبط با صفحه عمومی حمایت می شود، در واقع، بعضی از تاریخ نویسان بر این باورند که این آگهی ها است که صفحات مختلف را کنترل و هدایت می کند. آنها نشان می دهند که زنان به عنوان یک مخاطب، علاقه زیادی به تبلیغات دارند، در حقیقت آگهی دهندگان می خواهند به پول این زنان برسند، زیرا این موضوع برای تبلیغ کننده ها تأیید شده است که در بیشتر خانواده ها زنان خریدکننده هستند.

افزایش اخبار اجتماعی نشانگر این مسئله بودکه نیاز به توسعه روزنامه های عامه پسند بسیار مهم و یک مرحله ضروری برای پوشش صفحه «سبک زندگی» می باشد. روزنامه های عامه پسند سال ۱۸۳۰ شروع به انتشار مطالب زیادی در زمینه ورزش، جرایم و اخبار اجتماعی کردند. جیمز گوردن بنت از هرالد نیویورک ویلیام اچ. اتری، اولین گزارشگری بود که پوشش اجتماعی حوادث محلی (رقص محلی) را بر عهده داشت و نویسنده اجتماعی بعدی ویلیام برینگر دوباره از هرالد نیویورک بود. پوشش اجتماعی، علاقه ای تازه در خوانندگان زن ایجاد کرد و به زنان نویسنده کمک کرد تا بهتر در زمینه زندگی شان بنویسند. یک وقایع نگار تاریخ روزنامه نگاری بیان می کند که زنان معتقد هستند که می توانند با شرایط اجتماعی بالاتری سازگاری یابند. همچنین یک تغییری در توصیفات مفصل زنان مسن درباره حوادث جامعه اتفاق افتاد. و نیز، زنان بر این باورند که بر فراهم سازی نمونه های شفاهی توانا می باشند.

جوزف پولیتزر به عنوان اولین ایجاد کننده صفحه زنان معروف می باشد، با این حال او اولین بار در سال ۱۸۸۶ ستون خاصی را به زنان اختصاص داد. یک مسئله از جهان، در ۲۵ می ۱۸۸۴، صفحه ۱۱، این مقدمه از صفحات زنان (ستون روزنامه جهان زنان) را نشان می دهد. تا ۱۸۹۰ صفحات زنان یکی از  ویژگیهای مشخص روزنامه های بزرگ بود که اطلاعاتی در زمینه گروه ها، جامعه و دیگر علایق زنان را منتشر می کرد. در سراسر کشور، نقش زنان در جامعه نقشی متقاعدکننده در روزنامه های محلی برای یک موضوع بودند. قدرت مطبوعات عامه و اهمیت فعالیت زنان در اجتماع برای نمایش استعداد و توانایی زنان هماهنگ شده بود. این اولین بار است که زنان اسم خودشان را در مطبوعات می دیدند و این آغازی برای فعالیت زنان در روزنامه ها بود. یکی از زنان الیزابت مریودر گیلمر بود کسی که تا زمان مرگش (سال ۱۹۵۱) برترین روزنامه نگار زن آمریکا بود.

تا ۱۹۰۰، صفحات و بخش های زنان با عناوین «زنان» بخشی از روزنامه های کلان شهرها بود و روزنامه های کوچکتر سراسر کشور سریع به آنها پیوست. برای بیش از نیم قرن، عناصر عادی این صفحات مرتبط با مد، غذا، توصیه های خانوادگی، جامعه و پند و نصیحت بود. با این حال این تغییرات خوشایند هرکسی نبود. روزنامه نگاران زن برآنند تا مقالات جدی بنویسند و مخاطبین زن را در این زمینه مورد خطاب قرار دهند. تا حدی بدیهی است که نویسندگان بخش زنان از سال ۱۸۹۵ ستون تمسخرآمیز «برای مخاطبین مرد» می نوشتند. ماریون مازولف عنوان می کند، در سال ۱۹۰۱، زنان و روشنفکران شکایت -کردند که صفحات زنان یک «نمونه ناخوشایند» است، که با اخبار کلیشه ای و اجتماعی بی فایده پر شده است. این صفحات ممکن است ناخوشایند باشد، با این حال آنها درآمدزا بودند و تبلیغات موجود در آن درآمد بالای داشت.

علی رغم شکایت درباره «حرف های یاوه» صفحات زنان، در سراسر قرن بیستم در بیشتر روزنامه ها این یک موضوع متداولی بود. تاکید الینور روزولت که صرفاً با گزارشگران زن کار می کرد یک امتیاز هم برای ویراستاران زن و هم برای زنانی که مشتاق به گزارشگری اخبار مهم بودند داشت. زنان متخصص مقالات مهمی در زمینه عناوین مهم اجتماعی در دهه ۱۹۴۰ منتشر کردند، بعضی از این تغییرات با افزایش فعالیت های حرفه ای زنان در طول جنگ جهانی دوم برجسته شد، با وجود اینکه سال ۱۹۵۰ بنا بود یک چرخشی اساسی در مطالب در زمینه زیبایی، آشپزی، جامعه و مد بوجود بیاید .این امر یک دهه بعد آغاز شد، صفحات زنان در مرکز روزنامه وبخش اجتماعی قرار گرفت. از آنجا که جنبش زنان مقدمه ای بر تولید اخبار بود و همچنین زنان تقاضای حقوق برابر، مراقبت از فرزندان و غیره داشتند، صفحات مربوط به زنان مطالب و مصاحبه های جنجالی تری بیان می کردند. با این حال بعضی از ویراستاران زن از افزایش اخبار «واقعی» راضی بودند، ظاهراً بعضی ها این تحولات فرهنگی را نادیده می گرفتند. روزنامه ها تعداد زیادی از زنان را به کار گرفتند، با این حال بسیاری از آنها در صفحات زنان فعالیت می کردند. آنها همچنین مشتاق تغییرات در ماهیت اخبار زنان بودند. در همین زمان تعداد کمی از ویراستاران صفحه زنان علاقمند به فعالیت  و مبارزاتی بودند که صفخاتشان را از بخش های کلیشه ای به گزارش های موضوعی در زمینه حقوق برابر، مراقبت از بچه ها و سوء استفاده از همسر تغییر دهند. تضادی در این زمینه پدید آمده بود با این حال از زنان حمایت می شد به طوری که گلوریا استینم با پنهان سازی اخبار در زمینه جنبش  زنان و در صفحه زنان با این امر  مبارزه می کرد.

Christopher H. Sterling, (2009). “Encyclopedia of Journalism”, Sage, P. 850-853.

ff

سلامدفتر مطالعات و  برنامه ریزی رسانه cjt