جایگاه دیتا ژورنالیسم در روزنامه نگاری امروز جهان ، بررسی آرا و دیدگاه های روزنامه نگاران و متخصصان جهانی

جایگاه دیتا ژورنالیسم در روزنامه نگاری امروز جهان ، بررسی آرا و دیدگاه های روزنامه نگاران و متخصصان جهانی



افزایش روزافزون داده ها و ضرورت تحلیل و بهره گیری از آن ها و نیز رقابت برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان، گرایش رسانه ها به ((دیتا ژورنالیسم)) را این پژوهش باهدف بررسی نقش دیتا ژورنالیسم در رسانه های آنلاین مبتنی بر نظریه های ، استفاده و رضایت مندی و انتظار- فایده و حوزه عمومی انجام شده است.

افزایش روزافزون داده ها و ضرورت تحلیل و بهره گیری از آن ها و نیز رقابت برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان، گرایش رسانه ها به ((دیتا ژورنالیسم)) را این پژوهش باهدف بررسی نقش دیتا ژورنالیسم در رسانه های آنلاین مبتنی بر نظریه های ، استفاده و رضایت مندی و انتظار- فایده و حوزه عمومی انجام شده است. روش تحقیق آن، مصاحبه عمقی با ۱۰۳ نفر از متخصصان دیتا ژورنالیسم است. این پژوهش، در تلاش برای پاسخ به ۶ سوال اصلی تحقیق اعم از نقش دیتاژورنالیسم در رسانه های آنلاین، تعریف دیتاژورنالیسم، آثار و آینده آن، نقش داده های بزرگ در آینده دیتاژورنالیسم و تمایل رسانه ها به این نوع روزنامه نگاری است. بنا بر یافته های پژوهش متخصصان به ۱۱ نقش دیتا ژورنالیسم ازجمله نقش های ، روزنامه نگارانه ، تسهیل تعامل مخاطبان و تحقق دموکراسی اعتمادسازی اشاره کرده و با تاکید به تمایل سایر رسانه ها به دیتا ژورنالیسم، رسانه های آنلاین را موفق تر در این بهره گیری دانسته اند. آینده دیتاژورنالیسم مثبت و رو به رشد ارزیابی شده و بر نقش داده های بزرگ در این مسیر تاکید شده است. کمک به تامین منافع مخاطبان و رسانه ها و تاثیر بر دولت و کمک به بهبود تعامل آن ها از آثار دیتاژورنالیسم یاد شده است. همچنین مبتنی بر نتایج پژوهش، دیتاژورنالیسم ضمن یاری به رسانه ها در مسیر ایفای وظایف و نقش هایشان، می تواند در جلب رضایت مخاطبان و نیز کمک به احیای حوزه عمومی موثر باشد.

 

دانلود مقاله: جایگاه دیتا ژورنالیسم در روزنامه نگاری امروز جهان ، بررسی آرا و دیدگاه های روزنامه نگاران و متخصصان جهانی

ff

سلامدفتر مطالعات و  برنامه ریزی رسانه cjt